Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика




Скачать 157.05 Kb.
НазваниеМетодические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика
Дата публикации02.10.2014
Размер157.05 Kb.
ТипМетодические рекомендации
lit-yaz.ru > Культура > Методические рекомендации
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«Армавирская государственная педагогическая академия»
Кафедра английской филологии и методики преподавания английского языка

Методические рекомендации

по подготовке к ГАК

035700.68 ЛИНГВИСТИКА

(код) (наименование направления подготовки)

Профиль подготовки (магистерская программа)

Германские языки. Теория текста: лингвистический анализ и интерпретация


Квалификация (степень) - магистр

(наименование квалификации, степени)

Составители: к.ф.н., доцент Танасова Т.Г.,

д.ф.н., профессор Черкасова И.П.,

к.ф.н., доцент Рубцов И.Н.,

к.ф.н., доцент Паперная Н.В.,

к.ф.н., доцент Коробчак В.Н.

Армавир 2014
Согласно стандарту высшего профессионального образования по направлению подготовки 035700.68 ЛИНГВИСТИКА (квалификация (степень) "магистр") у выпускников должны быть сформированы как соответствующие знания, так и практические умения.

Магистр по направлению подготовки 035700.68 ЛИНГВИСТИКА должен быть подготовлен к решению профессиональных задач в соответствии с профильной направленностью ООП магистратуры и видами профессиональной деятельности.
Виды профессиональной деятельности выпускников и соответствующие им задачи профессиональной деятельности:

  • профессионально-практическая;

  • научно-методическая;

  • научно-исследовательская;

  • организационно-управленческая.

В области профессионально-практической деятельности:

  • анализ и применение на практике действующих образовательных стандартов и программ;

  • применение современных приемов, организационных форм и технологий воспитания, обучения и оценки качества результатов обучения;

  • обеспечение межкультурного общения в различных профессиональных сферах;

  • выполнение функций посредника в сфере межкультурной коммуникации;

  • использование видов, приемов и технологий перевода с учетом характера переводимого текста и условий перевода для достижения максимального коммуникативного эффекта;

  • обработка русскоязычных и иноязычных текстов в производственно-практических целях;

  • экспертный лингвистический анализ звучащей речи и письменных текстов на любом языке в производственно-практических целях;

  • разработка средств информационной поддержки лингвистических областей знания.

В области научно-методической деятельности:

  • проектирование целей воспитания и обучения, конкретизация педагогических задач для различных групп обучающихся;

  • разработка учебников, учебно-методических пособий, учебно-методических комплексов, иных учебно-методических материалов с использованием современных информационных ресурсов и технологий;

  • составление баз данных, словников, словарей и методических рекомендаций в профессионально ориентированных областях перевода;

  • разработка, внедрение и сопровождение лингвистического обеспечения электронных информационных систем и электронных языковых ресурсов различного назначения.

В области научно-исследовательской деятельности:

  • изучение проблем межкультурной коммуникации, влияющих на эффективность межкультурных и межъязыковых контактов;

  • проведение эмпирических исследований проблемных ситуаций и диссонансов в сфере межкультурной коммуникации;

  • апробация (экспертиза) программных продуктов лингвистического профиля;

  • системно-структурное исследование языков мира на базе информационно-коммуникационных технологий;

  • разработка методов анализа, обработки, моделирования, формализации и алгоритмизации текстовых массивов;

  • разработка технологий для проведения экспертного лингвистического анализа устной и письменной речи.

В области организационно-управленческой деятельности:

  • планирование деятельности и руководство коллективами, решающими образовательные и лингвистические задачи;

  • организация деловых переговоров, конференций, симпозиумов, семинаров с использованием нескольких рабочих языков;

  • организация информационно-поисковой деятельности, направленной на совершенствование профессиональных умений в области методики преподавания и перевода;

  • применение тактик разрешения конфликтных ситуаций в сфере межкультурной коммуникации;

  • организация процессов по формализации лингвистического материала в соответствии с поставленными задачами.


Практическое задание.

Практическая часть итогового государственного экзамена включает анализ и интерпретацию текста:

  1. научного дискурса;

  2. педагогического дискурса;

  3. политического дискурса;

  4. художественного дискурса;

  5. газетно-публицистического дискурса.

Практическое задание предполагает знание творчества английских, американских или немецких писателей: Э. По, С. Моэма, Г. Монро, О.Уайльда, Р. Дала, Д. Фаулза, Ф. С. Фицджеральда, Дж. Арчера, Э. Хемингуэя, О’Генри, К. Мэнсфилд, Дж. Чивера, Дж. Джойса, Х. Г. Грина, Д. Г. Лоурэнса, Дж. Апдайка, Новалиса, Р.М.Рильке, Ст. Цвейга, Г. Конзалика, Г. Келлера, Л. Франка, В. Борхерта, Г. Манна, Т. Манна, Фр. Шиллера.

Для проведения анализа предлагается следующая схема:

  1. Автор художественного (публицистического) текста.

  2. Основная тема текста.

  3. Функциональные стили, преобладающие в тексте.

  4. Композиция.

  5. Автор как повествователь.

  6. Система образов и их взаимоотношения.

  7. Лингвистические средства (лексические, грамматические, фонетические, выразительные средства и стилистические фигуры).

  8. Краткое изложение сюжета текста.

  9. Идея и основные смыслы, распредмеченные в тексте.

  10. Личная оценка текста экзаменующимся.


^ MAIN STEPS OF TEXT ANALYSIS

All the steps and items mentioned below are aimed at realizing the author's message, the way it is developed and brought about by the author in the whole of the literary work as a poetic structure.

You are at liberty to change the proposed order of text analysis in accordance with your own logical approach

1. Object of interpretation

what you are going to analyse, to interpret (a novel, a story, a passage).

2. Author of the literary work:

(place in literature, famous works, etc.)

3. Epigraph & title:

(stating or anticipating implied ideas).

4. Theme (topic):

(formulating the main topic & relevant subtopics, pointing out clues & key-sentences).

Main idea & author’s message: (the central idea of the literary work, explicit or implicit expression of the author’s intention).

5. Type of the text:

Functional styles of speech – functional style (the style of fiction, the style of scientific prose, official style, publicistic style, oratorical style).

Forms of the text: (a piece of narration, description, argumentation, reflection, essay, a dialogue, a monologue, etc.).

6. Setting:

(an environment, surroundings of characters, actions).

7. Composition:

(plot & its development; arrangement of paragraphs)

8. Author as a narrator:

(an omniscient writer, an observer author, etc.).

9. System of images (characters & their portrayal):

(characters, their relationship, their appearance, actions & inner qualities).

10. Tonal system (atmosphere, tone):

(atmosphere as a general mood of the work, tone as the light in which the characters are depicted, author's attitude to his characters, the way he depicts & treats them).

11. Language means:

(lexical, grammatical, phonetical, expressive means & stylistic devices).

12. Text compression:

adaptation, summary, precis (abstraction), annotation.

13. Message:

(see above).

14. Reader's evaluation:

(opinion & generalization).


^ ESSENTIAL ELEMENTS OF TEXT INTERPRETATION

1. Object of interpretation: You're to state what you're going to interpret be it a selection (passage, paragraph) or a book (modern, psychological, science fiction, etc.). You're supposed to give your own appreciation of the text: (well-written, true-to-life, deep, dull, boring, superficial & shallow, badly written, too slow moving, unconvincing, depressing, heavy-going).

CLICHES: The text is a selection from ... It is selected from (taken from)... An extract from... A story (novel) by... A paragraph from...

2. Author of the literary work: He may be known or unknown to you (an English, American, Australian or Canadian writer, a playwright, a reporter, a journalist, a war correspondent, a publicist, etc.)

CLICHES: The author is famous all over the world; he is a talented, prolific, well-known writer. He belongs to realistic school, he is a realist. The writer is rather conservative.

3. Epigraph & Title: The reader can anticipate the content with the help of the epigraph & the title. The whole semantic meaning of the title (heading) may be fully determined only in retrospection, after reading & analyzing all the text information. The heading may have several functions: emotive (then the author's evaluation is present. E.g. 'The man of Property"), topical (thematical) - indicating personages & whereabouts of the action: Hamlet; 'In Another Country!' Symbolic & associative: (based on mythology, folklore, the Bible, history & geography) 'The Moon & sixpence', 'Lord of Flies', etc. in foreshadowing the content the title can orientate the reader & can disorientate (mislead) him. E.g. 'The Quiet American'.

CLICHES: The epigraph of the text as well as the title seems to foreshadow the content... The function of the title is... The title has a symbolic overtone...

4. Topic (theme): The subject treated in the literary work, is presented aspect of life. It is an interaction of human characters under certain circumstances, social & psychological conflicts, war, peace, a clash of ideology. The theme is easily understood from the plot & is connected with the message.

CLICHES: The topic of discussion is... The given text deals with the ... The theme can be seen in the epigraph & the title & the plot of the story. There are two (three) main topics in the story. The by-themes are the following... The author depicts the topic from different angles. The topic may be foreshadowed by the title.

  1. System of images: The author conveys his message to the reader through the system of images (characters). Images are the result of the author's life, observations, his generalizations & his imagination. So with the help of images the reader tries to understand the author's subjective description of objective reality, his message. The reader is to develop an image-bearing thinking. There are character (event, nature, landscape, seascape, townscape) images. Character images are individual & typical, main & minor. Pairs of characters may be shown antipodes or one character may serve to the other as a foil. Characters may be complex & simple, good & bad, vicious - villains, rogues & crooks. They can arouse in the reader different feelings.

CLICHES: The images (characters) are presented through actions, through speech & through analysis of motives. The character is realistic (typical, convincing, vivid consistent, unforgettable, immoral, satirical, contradictory). The character is depicted as a hypocritical, cynical, immoral, scheming, unworthy, money-seeking (money-chasing), indecent, callous, calculating person. The characters are shown (drawn) as antipodes: N serves as a foil to M. There are relationship between the character & his appearance. The speech of the character shows his class, age, level of education, mentality. The functions of nature images are emotional, psychological, colorful & expressive. The author masterfully (skillfully) portrays his characters & presents them in development, shows their evolution. The character is the embodiment of... The author disapproves of those who live at the expense of others, who side with people who are in power, who won't stop at anything to achieve their aims, who become rich by foul means.

  1. Composition:

Plot: A sequence (series) of events in which the characters are involved. Plots are hard to follow in descriptions of nature, in presentation of conceptual ideas formation in the 'novels of ideas', where the information is produced as 'streams of consciousness'. There may be plot short stories & character short stories. The components of the plot are: exposition, story as a part of the plot representing the beginning of the collision & the collision itself; climax^ or a culmination point & denouement. There may be rearrangement of the plot structure, a piece of literary work may begin with the denouement or with some complications, & exposition coming in the middle of the work. Two literary kinds of technique often used in presenting plot developments are: retardation - with-holding of information suspense & foreshadowing -a look towards the future, a hint, a remark.

CLICHES: The story has a simple (complicated) plot. The plot is rather intricate. The events involve physical& psychological movements. The plot is life-like; it's taken from life. The plot deals with... It develops rapidly (slow). The plot touches upon the problems of... The story gives a realistic (humorous, satirical, vivid, historical) picture of... This is a story with the exposition put in the middle. The story opens (closes) with the ... The culmination moment (the crucial moment) is ... The story has a happy end. The denouement ends happily. Retardation & foreshadowing heighten suspense (keep the reader in suspense).

Paragraph arrangement: Paragraph is a series of related (logically connected) sentences with one or several topics. It is a linguistic expression of a logical, pragmatic & aesthetic arrangement of thoughts. If the thought (the main idea) is to be formulated by the reader it is an implicit type of paragraph. Paragraph with the key-sentences at the top are deductive; paragraph with the key-sentences at the bottom are inductive paragraphs. Paragraphs united logically form a supra-phrasal unity (SPU). In every paragraph there may be found the main topic or several topics & supporting details.

CLICHES: The author does not formulate the topic, it is for the reader to do it; it is an implicit type of paragraph. The key sentences are at the top of the paragraph; it is a deductive type. The following paragraphs can be logically linked together. This is a framed paragraph (deductive -inductive) with the key sentence at the top & the conclusion at the bottom.

  1. Setting: A logical scene of an event, or a story, of a novel. It indicates place & time of action & serves as a background for the character's mood, feelings & behavior. It is an important part of the imagery of the literary work.

CLICHES: The setting creates a gloomy & sinister mood (atmosphere). The scene is laid in (is set in) ... The action takes place in ... The setting with the help of different linguistic means reinforced the characters, helps us to reveal the inner state of characters. The setting may be realistic, exotic, fantastic, rural, historical. The setting increases the incredibility & verisimilitude of the characters & of the whole work. The setting serves as a background of the literary work. The setting may be in harmony or in contrast with the character's emotions.

  1. Tonal system:

Atmosphere: The general mood of the literary work. It is created by the plot, the setting, the characters (the system of images), artistic details & language means. Atmosphere is maintained by rhythm, style & tone. Tone: The light in which the characters are depicted, it is closely related to atmosphere & the character's relationship. Tone may be serious, impassive, cheerful, sympathetic, bitter, offensive, sarcastic, sneering, contemptuous, light or heavy. It is necessary to distinguish between the tone of the author & emotional overtones. Author's attitude: The view of the characters & actions & events. It reflects his judgment of them.

^ The reader is expected to share the author's attitude.

CLICHES: The text atmosphere is created & maintained by ... The following language means help to create the prevailing tone & the overtones; they are - emotionally colored words, poetic words, an extensive use of imagery (stylistic devices, synthetical expressive means). The author's manner of treating his characters is ironic, humorous, sarcastic, etc. The author's attitude (approach) to his characters is seen through his choice of words. The author expresses his sympathy for... (his hatred of).

  1. Message: The author's intention, the main underlying thoughts, the main idea of literary work. The message of the literary work is created by the interaction of all the components of the text: type of the text, composition, plot & paragraph arrangement, setting, the system of images, the choice of language means, expressive means & stylistic devices, tone & atmosphere. Message is an emotional & emotive attitude of the author to his images (characters). Message is created by interactions of numerous text implications.

CLICHES: The central idea of the story (passage) is ... The author rises some very fundamental question about... The above passage brings to light... In the extract under discussion the author is describing (attacking, exposing, etc.)... The novel treats the problem of (deals with the problem...)... In the opening (closing) paragraph ... The message is presented directly, explicitly (indirectly, implicitly) by the following sentences ... The message is implied & may be formulated as follows: ... There's a unity of the message & the theme (subject matter). The message is conveyed by the characters of... The author conveys his message through such characters as ... The techniques of implications are: parallelism, contrast, repetition of artistic details, symbols, arrangement of plot structure, presupposition. The reader is supposed to understand the implied meaning (I do understand the implied meaning of the author).

10. Type of the text:

Functional styles of speech: The belles-lettres style has three sub-styles: the language or poetry, emotive prose, or the language of fiction & the language of the drama. Publicistic style includes oratory & speeches, essays, journalistic articles. Newspaper style involves brief news items, advertisements & announcements, the headline & the editorial. Then scientific prose style & the style of official documents can be mentioned.

CLICHES: The functional style of the text is ... The text (extract) belongs to the language of fiction. This is an illustration of the publicistic style - it is an essay.

Forms of the text: Narration, description, argumentation, reflection, dialogue, monologue, inner monologue, half-reported speech, entrusted narration. In narration characters are revealed to the reader represented either through the characters' actions or through author's comments upon the character's thoughts & motions (third person narrative). The author identifies himself with the more educated of his audience, the vocabulary is usually composed of literary words. Entrusted narrative - first-person narrative. Description is a sort of photo of still life. Description of characters & natural phenomena (disasters) often merges into narration. Description creates certain atmosphere & mood. It abounds in stylistic devices. In argumentation (reflection is its variety) discussion is based on reasoning. The main forms of the development of thought are cause & effect relations. In dialogues different social levels of the speakers are represented. Half-reported speech is a kind of 'thinking aloud' of a character who is addressing himself (inner monologue). It is characterized by the absence of quotation marks & the use of the third person instead of the first.

  1. ^ Author as a narrator:

If the narration is realized in third person & the narrator sees & describes everything himself, he is an omniscient author. The author - observer only records the speech & entrust his narration to one of the characters he describes. It is for the reader to make conclusions. The author may entrust his narration to one of his characters or to a stranger - observer (entrusted narration).

CLICHES: Character N is the author's mouthpiece. The reader sees everything through the character's eyes. In the novel (story) the author's language is blended with the speech of the characters. This is an observer (an author's observer): he only registers the events. Dickens, as a rule, was an omniscient author, who describes everything & made up his conclusions. The author tells his story by the mouth of his character. The author tells the story as a looker.

NOTE: So in speaking about the author as a narrator (the narrative method) don't fail to observe such aspects as: 1) who narrates the story, who is a narrator, 2) narrator's position & view point, 3) the way the narrator stands in relation to the events or to the other characters.

  1. ^ Language (linguistic) means:

With the help of the linguistic means the author expresses his intention & makes his literary work a kind of art. The choice of language means (lexical, vocabulary, grammatical & phonetical) is conditioned by the author's intention.

Choice of Words.

The reader's task is to show how the author uses linguistic means in order to send a message. The reader is to see weather the words are neutral, common literary & common colloquial or lofty literary, weather the words are used in their direct or indirect meaning in their denotative or connotative meaning (a shade of meaning, an overtone) or weather the words acquire a certain contextual meaning. The reader is to dwell on the use of syntactical & lexical expressive means & stylistic devices, as well as graphic & phonetic means.

Expressive Means & Stylistic Devices.

Syntactical expressive means: the length of the sentences & their structure (simple/composite), repetition - parallel structures, creating rhythm, antithesis - contrast, gradation-climax, inversion, emphatic 'it' & the verb 'to do', rhetoric questions, ellipses, detachment, polysyndeton, asyndeton, anaphora, framing.

Lexical & lexico-syntactical expressive means & stylistic devices: litotes, simile, periphrasis, represented speech, metaphor, metonymy, irony, antonomasia, hyperbole, epithet, oxymoron, zeugma, pun, etc.

CLICHES: In this story (extract) the words are used in their direct (concrete) meaning or in their connotative meaning. The words in the text such as ... acquire a contextual meaning. The words in the text are neutral, colloquial, etc. The author does not use flowery expressions; the language is not rich in epithets & metaphors. The sentences are short (long) & abrupt; composite. The use of certain words suggests different kind of the characters' background. Overtones may be seen in different stylistic layers (bookish words & foreign words, etc.). The author's style may be good, bad, poor, graceful, clumsy, heavy, crude, complex, wordy, down-to-earth, high-flown, dull, monotonous, emotional, unemotional, restrained. The passage opens with...The emotional colouring is conveyed through such expressive means (EM) & stylistic devices (SD) as ... The use of such stylistic devices creates the atmosphere of... , keeps the reader in suspense & gives an effect of defeated expectancy. The irony is subtle, one has to read between the lines. These stylistic devices foreground the message. Polysyndeton & asyndeton create a strong rhythmic effect (impact). Asyndeton helps to create an effect of terse, energetic prose. Numerous homogeneous members make the passage rhythmical.

  1. Text Compression:

Text Adaptation: Make the text adaptable for certain requirements (for certain levels of age, professional level, etc.). Text adaptation requires special operations on paraphrasing & using synonyms. One's own generalization & evaluation are necessary.

Summary & Composition: Text compression with the main information & author's language. Language (linguistic means), form of the language retained.

Precis, Precis-Abstraction: A sort of detailed outline with the main points as theses, the contents being paraphrased & generalized without any critical remarks. (Usually used in scientific texts). Abstraction is a kind of precis, used in fiction. It is an abstract generalization of the events & relationship. Characterized by the maximum semantic compression, its further reduction leads to annotation.

Annotation: The final stage of the process of text condensation, its average variant being 60 words (3-6 sentences) with the conclusion & elements of critical evaluation.

  1. ^ Readers evaluation:

CLICHES: The story is realistic (entertaining, dull, dragged out, mystical, instructive, funny, edifying, thrilling, absorbing, boring, depressing, tiresome, gripping, long-drawn-out, romantic).

The merits (the good points) of the story are... The demerits (the weak points) of the story are... The best scene, in my opinion is... What I liked (disliked) most is ... The plot develops rapidly (slowly). The story sounds a little sentimental (depressing) for my taste. The story is written in an ornate (lofty, concise, diffuse, conversational, plain, short but expressive) style.

^ Литература, рекомендованная для подготовки к государственному экзамену выпускников магистратуры
Основная литература

  1. Алефиренко Н.Ф. Дискурс как смыслопорождающая категория (дискурс и вторичное знакообразование) // Язык. Текст. Дискурс: Под ред. Г.Н.Манаенко. Выпуск 3. Межвузовский научный альманах. - Ставрополь: ПГЛУ, 2005. - С. 2-6.

  2. Алимурадов О.А. Значение, смысл, концепт и интенциональность: система корреляций // Язык. Текст. Дискурс. Межвузовский научный альманах. Вып. 3./ Под. ред. Г.Н.Манаенко – Ставрополь: СГУ, 2005. - С. 43-56.

  3. Баранов А.Г. Прагматика как методологическая перспектива языка. Краснодар: Просвещение-Юг, 2008. - 18с.

  4. Богин Г.И. Типология понимания текста. - Калинин, КГУ, 1986. - 85с.

  5. Валгина Н.С. Теория текста: учебное пособие.- М.: Логос, 2003. – 173 с.

  6. Воркачев С.Г. Anglica selecta: избранные работы по лингвоконцептологии: монография. / С.Г.Воркачев. - Волгоград: Парадигма, 2012. – 205с.

  7. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. - М.: Наука, 1981. - 138с.

  8. Демьянков В.З. Лексемы “понятие” и “понимание” в Истории становления самосознающей души Андрея Белого // Russian Literature. Elsevier, 2011. LXX-I/II. Special Issue. Andrej Belyj's Istorija stanovlenija samosoznajushei dushi. - P. 195-206.

  9. Демьянков В.З. Текст и дискурс как термины и как слова обыденного языка // IV Международная научная конференция «Язык, культура, общество». - М., 2007. - С.86–95.

  10. Демьяноков В.З. Парадигма в лингвистике и теории языка // Горизонты современной лингвистики: Традиции и новаторство: Сб. в честь Е. С. Кубряковой. / Отв. ред. Н. К. Рябцева. – М.: Языки славянских культур, 2009. – (Studia philologica). – С. 27 – 37.

  11. Карасик В.И. Языковой круг: Личность, концепты, дискурс. / В.И.Карасик.– Волгоград: Перемена, 2002. – 477 с.

  12. Карасик В.И. Языковая кристаллизация смысла. / В.И.Карасик. – Волгоград: Парадигма, 2010. – 422 с.

  13. Карасик В.И. Языковая матрица культуры. – Волгоград: Парадигма, 2012. – 448 с.

  14. Литвинов В.П. Герменевтический круг как мыслительная форма // Герменевтический круг: текст – смысл – интерпретация: сборник научных статей. – Армавир: РИЦ АГПА, 2011. - С. 6 – 24.

  15. Литвинов В.П. Трудности поэтики // Герменевтика поэзии: коллективная монография. – Армавир: РИЦ АГПУ, 2007. - С. 4–16.

  16. Олянич А. Презентационная теория дискурса. Монография - М.: Гнозис, 2007. - 407с.

  17. Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. - М.: АСТ, Восток-Запад, 2007. – 350с.

  18. Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. - М, 1997. – 992с.

  19. Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. – М.: Слово/Slovo, 2009.

  20. Черкасова И.П. Лингвокультурный концепт «ангел» в пространстве художественного мышления. – Армавир: АГПУ, 2005 (2011). - 256с.

  21. Черкасова И.П. Художественный концепт как смысловой фокус поэтического мира// Герменевтика поэзии: коллективная монография. – Армавир: РИЦ АГПУ, 2007. - С. 162 – 253.



Дополнительная литература:

  1. Алимурадов О.А., Каратышова М.А. Красота в языке: гендерный и прагмалингвистический анализ комплиментарного речевого поведения. – Пятигорск: СНЕГ, 2010. – 140с.

  2. Антология концептов. Под ред. В.И.Карасика, И.А.Стернина. Т. 1 – 8.- Волгоград: Парадигма, 2003 – 2008.

  3. Бахтин, М.М. Проблема речевых жан­ров // Эстетика словесного творчества. - М.: Искусство, 1986. - С. 250-296.

  4. Богин Г.И. Интерпретация текста. - Тверь: ТГУ, 1995. - 35с.

  5. Ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация: Пер. с англ. /Сост. В.В.Петрова; Под ред. В.И.Герасимова. – М.: Прогресс, 1989.

  6. Герменевтический круг: текст – смысл – интерпретация: сборник научных статей/ отв. ред. И.П.Черкасова. – Армавир: РИЦ АГПА, 2011. – 256 с.

  7. Герменевтический круг: текст – смысл – интерпретация: сборник научных статей. Вып.2 / отв. ред. И.П.Черкасова. – Армавир: РИЦ АГПА, 2012. – 261 с.

  8. Герменевтический круг: текст – смысл – интерпретация: сборник научных статей. Вып.3 / отв. ред. И.П.Черкасова. – Армавир: РИЦ АГПА, 2014. – 164 с.

  9. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М., 1996 

  10. Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Язык и культура. – М., 1991.

  11. Демьянков В.З. Когнитивная лингвистика как деятельность // Когнитивные исследования языка: Вып. V. Исследование познавательных процессов в языке: Сборник научных трудов / Гл. ред. Е. С. Кубрякова, отв. ред. Н. Н. Болдырев. – М.: Институт языкознания РАН; Тамбов: Издательский дом Тамбовского гос. университета им. Г. Р. Державина, 2009. – С. 30 – 42.

  12. Леонтович О.А. Введение в межкультурную коммуникацию Учебное пособие. – М.: Гнозис, 2007.-360с. 

  13. Литвинов В.П. Работа логоса. – Пятигорск: ПГФА, 2007. – 177 с.

  14. Манаенко Г.Н. «Мир коммуникации»: взаимодействие значений «мира текста» и смыслов «мира дискурса»// Язык. Текст. Дискурс. - Ставрополь, 2009. - C. 17-22.

  15. Радаев А.М.: Курс английского диалога-дуэли/Combat dialogue. – М.: Маска. 2009. – 600 с.

  16. Семенов М.О. Дискурс Интернет-форумов: кристаллизация как механизм смыслообразования и техника понимания Дис..... канд. филол.наук. - Армавир: АГПA, 2013. - 185с.

  17. Ткаченко И.Г. Концептосфера как структурно-смысловая основа понимания и интерпретации сказок Новалиса: автореф. дис.... канд. филол. наук. - Ставрополь, 2010. - 25с.

Электронные ресурсы:

1. Горошко Е.И. Изучение электронного дискурса в судебном речеведении, 2004. [Электрон. ресурс], URL: http://www.textology.ru/public/gorsh2.html. 

2. Демьянков В. З. Термин «концепт» как элемент терминологической культуры // Язык как материя смысла: Сборник статей в честь академика Н. Ю. Шведовой / Отв. ред. М. В. Ляпон. – М.: Издательский центр «Азбуковник», 2007. (РАН: Институт русского языка им. В. В. Виноградова). С. 606–622. [Электрон. ресурс], URL: http://www.infolex.ru/Dem_Publ.html#_Toc33076934

3. Демьянков В. З., Сергеева Д. В., Сергеев А. И., Воронин Л. В. Контрастивная лингвопсихология как направление сравнительного языкознания // Мир русского слова. - Спб.: МИРС, 2007. № 3. - С. 22–29. [Электрон. ресурс], URL: http://www.infolex.ru/Dem_Publ.html#_Toc33076934

4. Демьянков В. З., Сергеева Д. В., Сергеев А. И., Воронин Л. В. Контрастивная лингвопсихология как направление сравнительного языкознания // Научные труды Московского педагогического государственного университета: Филологические науки: Сборник статей. - М.: Прометей, 2007. - С. 340–354. [Электрон. ресурс], URL: http://www.infolex.ru/Dem_Publ.html#_Toc33076934

5. Кубрякова Е. С. , Демьянков В. З. К проблеме ментальных репрезентаций // Вопросы когнитивной лингвистики. – М.: Институт языкознания; Тамбов: Тамбовский гос. университет им. Г. Р. Державина, 2007. № 4. - С.8–16. [Электрон. ресурс], URL: http://www.infolex.ru/Dem_Publ.html#_Toc33076934

6. Литвинов В.П. Мышление по поводу языка в традиции Г.П.Щедровицкого 2003. [Электрон. ресурс], URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/humanitarian/5/7/print. 

7. Хайдеггер М. Бытие и время. [Электрон. ресурс], URL: http://lib.ru/HEIDEGGER/ bytie.txt

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика
Согласно стандарту высшего профессионального образования по направлению подготовки 035700. 68 Лингвистика (квалификация (степень)...

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconРабочая программа Практикум по культуре речевого общения (второй...
Программа составлена в соответствии с требованиями фгос впо с учетом рекомендаций и Прооп по направлению и профилю подготовки 035700...

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по разработке заданий для школьного этапа...
Методические рекомендации по подготовке олимпиадных заданий практического тура

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации молодым специалистам по подготовке к уроку...
Методические рекомендации молодым специалистам по подготовке к уроку по предмету

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconПрограмма вступительных испытаний в магистратуру по направлению 035700. 68 «Лингвистика»
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по подготовке и проведению классных часов...

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по написанию дипломных работ для студентов,...
Они определяют порядок выполнения студентом, руководителем работы, заведующим кафедрой всех их обязанностей в процессе написания...

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по подготовке и проведению аттестации практического психолога
Целью разработки является помощь молодым специалистам-психологам в организации профессиональной деятельности

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации Предисловие Глава Методические рекомендации к разделу «Здоровье»
Коррекционно-развивающее обучение и воспитание дошкольников с нарушением интеллекта

Методические рекомендации по подготовке к гак 035700. 68 Лингвистика iconМетодические рекомендации по подготовке к зачету-тесту по литературе....
При подготовке к зачету-тесту необходимо прочитать следующие художественные произведения



Образовательный материал



При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
lit-yaz.ru
главная страница